“Alleen met maritieme artificial intelligence (AI) kan de Nederlandse maritieme sector overleven. En dan moeten we ook echt nu starten.” Wat een prachtige binnenkomer van Rosaline Pahud de Mortanges. Ze omschrijft zichzelf als head of growth of maritime business en dat is ze zeker. Ze begrijpt maritieme digitalisering en data science door en door. Samen met haar duiken we in de onderwerpen aan de slag met digitalisering, AI, de kracht van maritieme digitalisering en ze vertelt alles over de Shipbuilder workshop die ze volgde. Let’s go!
Digitalisering een ondergeschoven onderwerp. Serieus?
Hoe staat het met de digitalisering van de Nederlandse maritieme sector? Rosaline: “De data op Nederlandse scheepswerven en de verzonnen structuren daaromheen zorgen voor echte chaos. Vaak vragen mensen zich daar af: In welke map moet ik eigenlijk document x plaatsen? De reactie is dan makkelijk om het beter in meer dan in minder mappen te stoppen. Maar wie doet dan het versiebeheer? Weet echt iedereen zeker dat ze werken met de laatste versie? Nee dus. Hierdoor liggen fouten op de loer, dure fouten. Terwijl de oplossing gewoon beschikbaar is: maritieme Artificial Intelligence.”
Relevant blijven? Start met echte digitalisering
En die dure fouten zijn nog maar het topje van de ijsberg. Rosaline: “Om relevant te blijven, moeten maritieme bedrijven nu starten met digitaliseren.” Maar hoe start je dan zo’n digitaliseringstraject op?
Voordat je met maritieme Artificial Intelligence aan slag kunt is het van belang om eerst de overstap te maken naar echte digitalisering. Rosaline: “De eerste stap is het bepalen van een duidelijke, digitale strategie. Natuurlijk bepaal je de doelen van je strategie en je checkt of de digitale strategie in lijn is met de bedrijfsbrede strategie. De tweede stap is acceptatie. Accepteer dat digitalisering één groot veranderingsproces is. Je hebt dus mensen in je organisatie nodig die echt snappen wat de digitale transformatie inhoudt en hoe je dat professioneel inzet. En dan de laatste stap: de keuze voor het digitale platformen. Deze stap draagt namelijk bij aan de klantbeleving, productontwikkeling en zoveel meer. Het is echt belangrijk dat je de tijd neemt om de digitale strategie op een juiste manier te implementeren. Als je dat op orde hebt, dan ben je klaar voor de next step: maritieme AI.
De kracht van Maritieme Artificial Intelligence
Wat is AI eigenlijk? Kort samengevat is AI het met behulp van een zelflerende code je data zo intelligent mogelijk te verwerken en te presenteren. We maakten er deze video over. Shipbuilder heeft voor de maritieme sector Shipbuilder SENSE ontwikkeld om dat mogelijk te maken. Rosaline: “Ik heb mogen meekijken met Shipbuilder SENSE en ik vind dat een indrukwekkende tool, aangedreven door maritieme Artificial Intelligence. Shipbuilder SENSE leest dus documenten en zet ze netjes om in een semantisch datanetwerk. Alleen zo’n werkwijze stelt je in staat om foutloos te werken omdat je maar één waarheid hebt.”
Zelf aan de slag met Maritieme Artificial Intelligence
“Ga je zelf aan de slag met AI? Bepaal dan eerst wat je ermee wilt bereiken. Vervolgens definieer je wat datakwaliteit voor jouw bedrijf betekent en je checkt of je de juiste mensen in huis hebt om AI te implementeren. Sta er dan niet van te kijken dat de resultaten niet in één keer helemaal foutloos zijn. Dat is vaak het geval als je AI voor het eerst in je bedrijf implementeert. Het kost veel tijd om data te interpreteren en te analyseren. Daarom is het belangrijk voor bedrijven om nu echt te starten. Geef AI zeker 10 jaar de tijd om je bedrijf en werkwijzen te laten leren en altijd de correcte antwoorden terug te geven. Omdat de innovatie van de Nederlandse maritieme sector al behoorlijk wordt geremd, adviseer ik echt om direct specialisten in huis te halen, zoals Shipbuilder. Zij kunnen dit AI leertraject binnen enkele weken realiseren vanwege hun enorme IT en maritieme kennis.” Met een lach: “En ik kan natuurlijk ook een handje helpen.”
Maritieme digitalisering voor echte innovatie
Rosaline is resoluut als het gaat over de toekomst van maritieme digitalisering: “Dit is wat mij betreft een must om te kunnen innoveren. Nu zitten maritime enigeneers en andere zeer gespecialiseerden repetitief werk te doen. Laat dat werk over aan de computer, die kan dat veel beter. Als de specialisten bij maritieme bedrijven zowel tijd hebben als correcte data, dan zullen de innovaties in je bedrijf elkaar snel opvolgen. Start nu met het echt digitaliseren van je bedrijf.”
Workshop AI
Rosaline volgde over het onderwerp maritieme AI ook een workshop bij Shipbuilder. Ze zegt hierover: “Shipbuilder is echt heel erg ver met maritieme digitalisering. Zelfs als specialist op dit vakgebied leverde de workshop mij veel nieuwe inzichten op. Een echte aanrader als je aan de slag wilt met dit boeiende en noodzakelijke onderwerp.”