Maritieme-workshops

Maritieme workshops als noodzakelijke basis voor digitalisering

DutchNewsShipbuilder Knowledge Partner

Om succesvol te digitaliseren zijn maritieme workshops relevanter dan ooit. Als het gaat om digitalisering dan staan maritieme bedrijven voor een enorme opgave. Ze staan de komende jaren voor een mega inhaalslag. Sterker nog, volgens onderzoeksbureau Gartner moeten bedrijven de komende jaren fors inzetten op digitalisering (met name maritieme Artificial Intelligence, AI) om te kunnen overleven. Maar hoe maak je snel en succesvol zo’n enorme overstap? De branchevereniging Nederland Maritiem Land (NML) geeft hiervoor de richting aan: “Slimmer worden dan de buitenlandse concurrentie”. Ook NMT heeft in haar sectorstrategie voor 2030 digitalisering als focuspunt benoemd om bouwers van de slimste schepen ter wereld te zijn en te blijven. Conclusie is, dat digitalisering topprioriteit is in de maritieme sector. Laten we kijken met welke unieke benadering Shipbuilder Knowledge Partner maritiemers hierop voorbereidt. 

Vandaag zijn Adri Platje en Johan de Haas aan het woord. Twee Shipbuilder trainer-experts, die de workshops over maritime digitalisering verzorgen. Zij nemen je mee over de succesvolle weg naar maritieme digitalisering.

Wil je succes? Gooi alle methodes dan maar overboord

Adri is trainer voor Shipbuilder en heeft decennia ervaring als het gaat over veranderprocessen. Adri: “Wat ik veel zie, is dat bedrijven die overstappen op digitalisering, graag werken met een methode. Bijvoorbeeld de scrum methode of de black belt methode. Die laatste komt voort uit de vechtsport. Maar we zijn toch niet in gevecht? We willen toch samen iets bereiken? Daar sta ik voor. Met zomaar een methode een overstap maken naar digitalisering werkt echt niet. Tijdens de maritieme workshops zeg ik dan altijd: Gooi ze maar overboord. Slimmer worden dan de buitenlandse concurrentie betekent investeren in de kwaliteit van je bedrijfsprocessen, in het stimuleren van je medewerkers en in het digitaliseren van de bedrijfsinformatie”.

Meeste methodes falen, wat dan wel?

Waarom falen dan de meeste methodes en wat is wel nodig om digitalisering succesvol te laten zijn voor jou en je maritieme bedrijf? Adri: “De reden dat veel methoden om te digitaliseren falen is eenvoudig. Veel methoden gaan namelijk uit van de ontwerpaanpak. Een omkaderd systeem waarbinnen iedereen naar een doel wordt gepusht. Technische organisaties kiezen daar graag voor omdat ze denken daarmee grip op de digitalisering te kunnen houden. Tijdens de maritieme workshops laat ik altijd zien wat het bewerkstelligt: een neerwaartse spiraal richting bureaucratie. Dat is gegarandeerd een falend traject van meer regels, meer procedures en meer controle. En dan hebben we het over 70%+ van de trajecten die falen. De vraag die ik dan vaak krijg: Als bijna alle methodes overboord moeten, wat dan wel?”

Ontwikkelmethode als krachtbron van de Shipbuilder workshops

“En dat is het moment waarin de kracht van de Shipbuilder workshops glashelder in beeld komt. In onze maritieme workshops passen we de agile ontwikkelingsaanpak van veranderen toe. Daarin kijken we eerst naar de organisatie en de samenwerking van de teams. We kijken wat de behoeften voor digitalisering van maritieme bedrijven zijn. Dat doen we door middel van een enquête onder de deelnemers. We vragen ze naar hoe zij werken en hoe zij denken dat digitalisering hen kan helpen. Deelnemers ontdekken op dat punt vaak hoe mooi de stap naar digitalisering eigenlijk is, daar doe ik het voor. Dat is het juiste moment om samen de visie en het stappenplan naar een succesvolle digitalisering te bespreken. Er ontstaat dan een gezamenlijke overtuiging waar iedereen mee aan de slag wil.”

Persoonlijke benadering nodig als succesfactor

Om gezamenlijk tot een visie te komen, is het van belang dat er goed samengewerkt wordt.  Johan: “Dit valt of staat bij een goede communicatie. Waar ik tijdens onze maritieme workshops vooral op let is of men elkaar echt begrijpt. Veelal wordt gedaan of men elkaar begrijpt, maar dat berust vaak op een aanname, een perceptie. Bijvoorbeeld de opdracht van Peter. Hij vraagt of Annemarie alle data van de brug kan invoeren. Annemarie vult alle data netjes in van de stuurhut, terwijl Peter de loopbrug bedoelde. Dan kunnen er irritaties ontstaan in een groep en die worden gekoppeld aan het digitaliseringsproces. Als je bespreekbaar maakt om helder te communiceren en ook dat doorvragen altijd mag, dan is het digitaliseringssucces een stuk dichterbij.”

Het juiste moment

Wat is er nodig om uiteindelijk aan de slag te gaan? Johan: “Tijdens de maritieme workshops kijken we ook of een bedrijf er klaar voor is om digitaal van wal te steken. Wat als de collega’s niet de motivatie of de gelegenheid hebben om te digitaliseren? Dan is de slagingskans klein. Wanneer alle barrières eerst zijn besproken en getackeld, dan zie ik dat de aanwezigen maar wat graag de volgende stap maken naar maritieme digitalisering.” 

Enthousiast geworden? Klik hier voor onze workshops naar digitaal succes.

Share this post

Recent Updates

More News & Blogs

Menu