2020: basisjaar voor digitale vernieuwing voor de maritieme sector

ColumnDutch

Wat hebben we geleerd van het onstuimige jaar 2020? Wat mij beroepsmatig intrigeert is, dat 2020 vooral een digitaliseringsjaar is. Een jaar waarin we een sprong in het diepe maakten en massaal startten met het aanpassen van onze vaste patronen. In 2020 stelden we vragen over onze manier van werken en denken. En juist daarom is dit jaar wat mij betreft hét basisjaar voor echte digitale vernieuwing. Daar wil ik het met je over hebben. Laat ik je inspireren om the extra mile te gaan. Waarom? Omdat dat zoveel op gaat leveren voor jouw maritieme bedrijf in deze moeilijke tijden. Het is misschien de vinger op de zere plek, maar geen geheim. We kennen allemaal de sterke concurrentie op de scheepsbouwmarkt, want ook die is alleen nog maar meer toegenomen in coronajaar 2020.

Visie op digitale transformatie bevestigd

Samen met mijn team heb ik de afgelopen jaren maritieme bedrijven geholpen met digitale vernieuwing: het maken van hun visie op maritieme digitale transformatie. Onlangs verscheen in vakblad SWZ Maritime dit artikel waarin Jaap Kouwenhoven, Director Knowledge & Innovation bij Oceanco, vertelt hoe wij als maritieme kennispartner superjachtbouwer Oceanco daarbij hebben ondersteund.
Moest ik tot voor kort nog veel uitleggen wat maritieme digitale transformatie inhoudt, dit jaar merkte ik dat maritieme bedrijven steeds meer de urgentie ervan zien. Echter, ik zag ook in 2020 nog te vaak dat maritieme bedrijven zonder enige visie dure software aanschaften voor het beheer van maritieme data. Bijzonder gewaagd, het is als het bevaren van bewolkte oceanen zonder kompas.
Bij de bedrijven die wij hebben ondersteund verliep de overstap naar digitaal werken eenvoudig en gestructureerd. Juist in dit jaar werd onze visie op digitale transformatie bevestigd, het zorgt voor een nieuwe manier van werken die jouw toekomst meer zekerheid geeft.

2020: het jaar van eenvoudig digitaliseren

Begin dit jaar legden Arnold de Bruijn van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) en ik in deze video uit wat maritieme Artificial Intelligence (AI) betekent en wat de voordelen ervan zijn. En dat was met een duidelijke reden. We lanceerden dit jaar de op basis van AI gedreven dienst Shipbuilder SENSE. Daarmee zetten we eenvoudig alle bestaande projectdocumenten om in een slimme database. Voordelen: in plaats van honderden uren handmatig invoerwerk wordt in een handomdraai risico’s in al die bestandsinformatie direct getoond in een overzichtelijk dashboard. Werkt het, vraag je? Een reactie van een van de eerste klanten spreekt boekdelen: “Dit kan niet, dit klopt niet.” Wat bleek namelijk; de software toonde onherroepelijk een risico aan in de data met in potentie tonnen aan meerwerkkosten als gevolg. Wil je meer uitleg over deze dienst? We publiceerden er deze video over.

Van documentenbeheer in Outlook in 2020 naar digitale vernieuwing in 2021

Maritieme bedrijven hadden in 2020 veel minder grip op hun projecten. Even de werf oplopen voor inspectie of een vraag mocht vaak niet. Met als gevolg dat de Outlook mailboxen overliepen, waardoor fouten werden gemaakt. Gelukkig zie ik dat steeds meer bedrijven inzien dat die werkwijze onhoudbaar is. Outlook is geen documentbeheerder, laat staan een databeheerder. Wij mochten bedrijven eerst helpen met een visie op digitalisering. Daarna met het eenvoudig omzetten van al hun projectdocumenten naar Shipbuilder. Ten slotte leerden we deze bedrijven op basis van al die informatie kennisgedreven en dus slimmer te gaan werken. Om dat succesvol te laten verlopen ondersteunden onze kennis engineers deze bedrijven op locatie. Met succesvolle projecten als resultaat. Zullen we in 2021 samen starten met de digitale vernieuwing van jouw maritieme bedrijf? Wij hebben er zin in!

We wensen jou en je collega’s een gezond en succesvol 2021.
Namens het Shipbuilder team,
Geert Schouten, Director van Shipbuilder

Leestip voor echte digitale vernieuwing:

Artificial Intelligence greatly simplifies

the digital transformation of the

maritime sector

Share this post

Recent Updates

More News & Blogs

Menu